התנהגות מוצר מעודדת חברתיות

עומר, שאת דעתו אני מעריך מאוד, כותב בחורים ברשת על האנטי חברתיות ברשתות חברתיות – אבל אני מחפש בפוסט הוכחות למשהו שלא ממש ראיתי בעצמי, ולדעתי עומר נופל במלכודת הרשת החברתית הקטנה – אותה רשת חברתית מקסימלית המוגבלת ע"י המוח שלנו, שגודלה הוא בערך 150 קשרים – שבה עומר רואה משהו שנראה לו כמו טרנד כללי אך הוא אינו כזה, ואני אנסה להסביר מדוע.

עומר כותב שכפתור הlike התווסף בפברואר 2009, למרות שנראה לי שהוא הצטרף לפני, לא הצלחתי למצא הוכחה – אבל הרעיון של "אהבתי" לא חדש ברשת וברשתות חברתיות אחרות – עומר קורא לזה "חברתיות", אני קורא לזה הנעה לפעולה – המטרה זהה – הכוונה למשתמשים ועידודם לכתוב או לתרום עוד (מקבל הlike רוצה עוד כאלה, נותן הlike ירצה כאלה בהמשך, ובעזרת הlike ההודעה המקורית מתפרסמת לכל החברים של הנותן, וכו) – מנגנון דומה לכוכבים של הקפה, הצבעות לחוות דעת ברמקול וכו.

הטענה שיש "יותר ויותר קולות הקוראים ליצור כפתור נוסף – ‘Dislike’ ("שנאתי")." היא זו שהקפיצה אותי – אני לא שמתי לב לטענה הזו חוץ מאשר תוסף פיירפוקס שמאפשר זאת, עומר לא הוסיף מאיפה המקורות שלו – ורוב הפוסט מבוסס על הטענה הזו. כפתור dislike הוא סוג של בקשה שמתשמשים מסויימים מבקשים תמיד, גם אצלנו, אבל כמעט אף פעם לא מקבלים, חוץ מאשר במקומות דמויי digg שבהם ההצבעות והתוכן הם יחסיים בטבעם – יש תוכן "טוב" יותר ופחות אבסולוטית. בstack overflow כתבו פוסט שלם על downvoting והמשמעויות שלה – והציגו אפשרות נוספת – מנגנון "לא אהבתי" כחלק מהמשחק הכללי, ז"א מנגנון שקשור לניקוד ולהתקדמות במשחק, במקרה שלהם, מנגנון שעולה גם למי שמצביע נגד ובכך לא מעודד הצבעת downvote – אך אני מסכים עם עומר – פייסבוק אינה משחק ואינה מנגנון חדשות השוואתי כגון דיג, וכפתור כזה לא יוסיף אלא יגרע.

כשעומר כותב ש"הרבה יותר קל להיות אנטי חברתי ברשת" אני מסכים באופן חלקי ביותר – במיוחד בפייסבוק שבה הפרופיל והשם אמיתיים. ישנם עדיין אנשים שפועלים בצורה שונה ברשת מאשר בחיים האמיתיים, אני רואה את זה בעיקר בפורומים כגון תפוז, אבל ברוב הפעמים הדבר נובע מחוסר הבנה בשימוש במדיום האינטרנטי ולא כי "קל יותר להיות רשע". אני מוצא שעם הזמן אנשים פועלים ברשות חברתיות בדיוק באותו אופן סוציאלי שבו הם פועלים בכל מקום אחר – רק עם יותר דאגה ואחריות – משתי סיבות פשוטות – הם יודעים שכל תהליך ניתן לעיקוב (אי אפשר להגיד "לא אמרתי", "לא התכוונתי" וכו) – וכן בגלל שיש יותר זמן לחשוב ולתקן, ויותר קל "לספור עד 10".

ההצעה להשתמש ב"הסתר" במקום dislike נובעת מחוסר הבנה של המשמעויות לדעתי. כתבתי למעלה מהי המטרה של dislike ואיפה הוא מתאים – במשחק או במנגנון השוואתי – ואילו "הסתר" משמעותו גבוהה בstream (או כפי שפייסבוק קוראת לו, feed) שבו יש תכנים מסויימים או אנשים מסויימים שאיננו חפצים לראותם כלל – רמקול וטוויטר תומכים בזה ברמת המשתמש, פייסבוק ברמת הפיד וסוג הפיד או סוג האפליקציה (וכמובן, ברמת המשתמש אם לא רוצים להיות חברים) – הסיבה להבדל הוא פלטפורמת קהל רחב של טוויטר ורמקול – בה יש ערך ברור לקליטה של נתונים מהרבה אנשים – נגד פלטפורמת קהל נבחר (חברים) של פייסבוק שבה הבחירה ברשת הרבה יותר אקסלוסיבית.

אני מקווה שההסבר הזה מספק מדוע אני חושב שעומר החטיא בפוסט שלו – ההבדל בין פייסבוק וטוויטר נעוץ עמוק במאפיני הרשתות ולא בפיצ'ר "החבאה" זה או אחר. טוויטר אינה "מפגרת בהרבה" אחרי פייסבוק – היא פשוט שונה. ברשת שבה אין אישור על חברים אין צורך במנגנוני פרטיות נרחבים – הקשרים פחות חזקים ופחות ברורים, ובשורה התחתונה קשה למשתמש לדעת שהפסקת לעקוב אחריו – גם ה"פגיעה" פחות אישית.

על פלטפורמות לחשוב היטב לפני הבחירה בחברים ובין הבחירה בעוקבים – אני אסביר על כך בפוסט עתידי – וזו אחת ההחלטות החשובות ביותר במערכת שתגרום לרצף החלטות אחרות להיות ברורות יותר – בין השאר, כיצד משתמשים מתיחסים זה לזה, מהם מאפיינים חברתיים ומהם מאפיינים אנטי חברתיים, מהות ה"ספאם" ואיכות התקשורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *